ROSA MARÄNGER!




Jag har hittat det bästa receptet på maränger, det blir jätte gott.
Och om jag kan göra maränger så kan alla.
Att de dessutom är rosa slår ju allt!

20 st.                Ugnstemperatur 100º

INGREDIENSER:

♥ 6 äggvitor
♥ 4 dl socker
♥ 1 krm ättiksprit
♥ 1 msk outspädd saft, röd sort
eller röd karamell färg

TILLAGNING:

Socker tillsatt i två omgångar:
Häll äggvitorna, hälften av sockret och ättikspriten i en ren och torr skål
(annars blir skummet aldrig styv).
Vispa till ett fast skum ca 20 min.
Vänd försiktigt ner resten av sockret samt saften.


Allt socker tillsatt från början:

Häll äggvitor, socker och ättikssprit i en ren och torr skål.
 Vispa tills massan är blank och styv ca 20 min.
 Rör ner saften utan att blanda för mycket.
 Spritsa eller klicka ut smeten på plåtar med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen tills kakorna släpper papperet, ca 1 timme.
Om sockret tillsätts i omgångar blir marängen matt och lite ojämn på ytan,
höljet sprött och inkråmet mjukt.
När allt socker tillsätts från början blir smeten lite tyngre att vispa.
Marängerna blir blanka, höljet frasigt och inkråmet lite segt.
En liten sur tillsats gör smeten styvare.
För att få en maräng som är torr helt igenom
låter man kakorna stå kvar i avstängd ugn ca 60 minuter.

Klart nu återstår det bara att njuta!

♥♥♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0